Bezpieczne zakupy przed świętami
Rozpoczyna się okres przedświątecznej gorączki zakupów. Strony internetowe i reklamy kuszą nas niskimi cenami produktów i innymi korzystnymi ofertami. Pamiętajmy aby w tym czasie nie stracić zdrowego rozsądku, nie dać się nabrać na fałszywe oferty i nie stracić pieniędzy. Zachowajmy ostrożność również w czasie zakupów stacjonarnych. Przestrzegając kilku podstawowych zasad można ustrzec się przed przykrymi następstwami nieuczciwej aktywności oszustów.
Robiąc zakupy stacjonarnie:
- uważajmy w miejscach publicznych, gdzie z uwagi na duże skupiska ludzi oraz panujący tłok narażeni jesteśmy na kradzież,
- jeśli mamy przy sobie większą kwotę pieniędzy, nie trzymajmy jej w jednym miejscu, rozdzielając ją i umieszczając w różnych miejscach zmniejszymy ryzyko ewentualnej utraty całej posiadanej gotówki,
- płacąc za zakupy nie pokazujmy całej zawartości portfela, najbezpieczniej mieć wcześniej odliczoną kwotę pieniędzy,
- nie zapisujmy numeru PIN na karcie płatniczej, nie eksponujmy go również w widocznym miejscu,
- robiąc zakupy pamiętajmy, aby nie przechowywać dokumentów, pieniędzy czy telefonów komórkowych w tylnych kieszeniach spodni, w zewnętrznych kieszeniach płaszcza, czy kurtki,
- zwracajmy uwagę także na torebki, plecaki oraz podręczne torby z zakupami, nie pozostawiając ich bez opieki i nadzoru,
- podczas zakupów klucze do mieszkania nośmy w innym miejscu niż dokumenty z adresem, ponieważ w przypadku zagubienia ich, złodziej może okraść nasze mieszkanie,
Robiąc zakupy w sieci:
- uważajmy na wyjątkowe okazje i bardzo duże promocje,
- unikajmy także zakupów przedmiotów o rażąco zaniżanej cenie, gdyż mogą one pochodzić m.in. z przestępstwa, zachowajmy dla pewności korespondencję ze sprzedawcą,
- za każdym razem sprawdźmy wiarygodność sprzedawcy, jego poprzednie aukcje oraz opinie kupujących na jego temat,
- starajmy się dokonywać zakupów za pobraniem, płaćmy po otrzymaniu zamówionego towaru, po upewnieniu się, że dostaliśmy to co zamówiliśmy,
- otrzymując ofertę e-mailem nie korzystajmy z linków, a na stronę sklepu wchodźmy wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy,
- po przekierowaniu na stronę swojego banku przy płatności e-przelewem zawsze upewnijmy się, czy nic nie wzbudza naszych wątpliwości, sprawdźmy dokładnie adres strony,
- płatności dokonujmy wyłącznie na zaufanych urządzeniach i unikajmy wykonywania ich w miejscach publicznych,
- nigdy nie udostępniajmy swoich numerów PIN czy haseł np. do bankowości elektronicznej,
- uważajmy także na podejrzane wiadomości o konieczności dopłaty do przesyłki.
JAK DZIAŁAJĄ INTERNETOWI OSZUŚCI?
Oszustwa „na kupującego”
- Wystawiasz swoją rzecz na portalu ogłoszeniowym. Znajduje się kupiec. Odzywa się najczęściej za pośrednictwem aplikacji telefonicznej służącej do komunikacji. Twierdzi, że kupił przedmiot i za niego zapłacił, a pieniądze możesz odebrać po wejściu w link.
- Teraz oszust wysyła Ci link do witryny internetowej. Klikasz i trafiasz na stronę łudząco podobną do strony danego portalu ogłoszeniowego
- Na stronie jest formularz z prośbą o podanie danych Twojej karty i stan Twojego konta bankowego. Chcąc otrzymać pieniądze za sprzedany przedmiot wypełniasz formularz.
- Przychodzi do Ciebie SMS z banku, z kodem do autoryzacji. Ty nie czytasz go uważnie i wpisujesz kod do formularza. W SMS-ie jest jasno napisane, że autoryzujesz dodanie Twojej karty. Oszust cię okrada. Płaci Twoją kartą za pomocą aplikacji płatniczej lub wypłaca nią gotówkę w bankomacie.
Oszustwa „na sprzedającego”
- Chcesz coś kupić na portalu ogłoszeniowym. Znajdujesz atrakcyjne ogłoszenie. Sprzedający poza aukcją proponuje Ci ułatwienie procedury kupna i przesyła Ci link do firmy kurierskiej celem zakończenia transakcji. Często też wysyła instrukcję co należy wykonać krok po kroku.
- Klikasz w link, który przenosi Cię na stronę firmy, gdzie podajesz swoje dane oraz logujesz się do swojego banku podając dane do logowania.
- Po chwili otrzymujesz informacje na telefon, że dodano nowe urządzenie do konta lub widzisz jak dokonywane są przelewy, a czasem nawet zaciągane kredyty.
- Zanim zdążysz zareagować, zablokować konto przez infolinię banku, już jest za późno, konto jest już puste lub nawet zadłużone.
Oszustwa z wykorzystaniem kodu mobilnej płatności
- Za pomocą komunikatora internetowego kontaktuje się z Tobą Twój znajomy. Prosi o pilne podanie kodu mobilnej płatności tłumacząc to tym, że wydarzyła się jakaś trudna sytuacja życiowa: musi szybko zapłacić zaliczkę za niespodziewaną paczkę, zablokowała mu się karta a stoi przy kasie lub inna fałszywa legenda,
- Przesyłasz wygenerowany w swojej aplikacji bankowej kod mobilnej płatności, zatwierdzasz transakcję – zostałeś oszukany. Twoje pieniądze zostały przelane na zagraniczne kontro bankowe lub wypłacone w bankomacie.
Uwzględniając powyższe rady, dbamy o nasze bezpieczeństwo. Zróbmy wszystko, aby te nadchodzące święta Bożego Narodzenia upłynęły nam bezpiecznie i w spokojnej atmosferze!
młodszy aspirant Anna Chuszcza