Chciała zarobić 120 złotych, straciła prawie 14000!
27 – letnia mieszkanka Zamościa chciała sprzedać chustę dziecięcą na portalu sprzedażowym OLX. Już kilka minut po wystawieniu ogłoszenia skontaktowała się z nią kupująca, która okazała się oszustką. Pokrzywdzona kobieta otrzymała mailem link do strony przewoźnika, skąd miała się zalogować na stronę swojego banku aby otrzymać płatność. Następnie z kobietą skontaktował się „pracownik” firmy kurierskiej, który zapewniał, że pomoże kobiecie w sfinalizowaniu transakcji. W efekcie działania oszustów kobieta zamiast zarobić 120 złotych straciła blisko 14000 złotych.
Wczoraj (11 marca br.) na komendę Policji w Krasnymstawie stawiła się 27-letnia mieszkanka Zamościa, która zawiadomiła, że padła ofiarą oszustów podczas sprzedaży w Internecie.
Kobieta na portalu OLX wystawiła na sprzedaż chustę dziecięcą za kwotę 120 złotych. Już kilka minut po ukazaniu się ogłoszenia z 27 - latką skontaktowała się zainteresowana zakupem kobieta, która niestety okazała się oszustką. Zależało jej na przesyłce kurierskiej, na co zgodziła się sprzedająca. Na prośbę oszustki podała dane adresowe oraz adres e-mail. Następnie kobieta otrzymała wiadomość z załączonym zrzutem ekranu, który miał potwierdzać że płatność za przesyłkę kurierską oraz chustę została zrealizowana.
Kolejnym krokiem podjętym przez oszustkę było przesłanie pokrzywdzonej wiadomości e-mail, która łudząco przypominała wiadomość od firmy kurierskiej. Mail był wysłany z podejrzanie wyglądającego adresu, na co pokrzywdzona nie zwróciła uwagi. W wiadomości znajdował się link. Kliknięcie w niego miało spowodować otrzymanie płatności za chustę.
Kobieta kliknęła w link, następnie wybrała ikonę swojego banku, na który próbowała się zalogować. Miała z tym problem, o czym oszust wiedział, dlatego kobieta otrzymała telefon. Jej rozmówcą był mężczyzna, który przedstawił się jako pracownik firmy kurierskiej. Uprzejmy i życzliwy mężczyzna chciał pomóc kobiecie w logowaniu. Kobieta otrzymała kilka SMS-ów z kodami autoryzacyjnymi, które przekazała swojemu rozmówcy. W treści jednej z wiadomości kobieta zauważyła kwotę 6900 złotych. Pokrzywdzona spytała mężczyznę „czy tak powinno być?”, po czym zapewniona, że wszystko jest w porządku, zajęta jednocześnie opieką nad dzieckiem, nie wnikała w szczegóły. Na koniec rozmowy mężczyzna powiedział, że mogę się już zalogować na stronę swojego banku i sprawdzić, że otrzymałam przelew. Kobieta zorientowała się wtedy, że z jej konta zostały wykonane dwa przelewy na kwotę 6900 złotych. Kobieta straciła łącznie 13800 złotych!
Po raz kolejny apelujemy o ostrożność podczas tego typu transakcji!
JAK UNIKNĄĆ OSZUSTWA?
- Czytaj SMS-y od banków. Zwróć uwagę na to, co autoryzujesz.
- Nie przekazuj nikomu kodów autoryzacyjnych, nawet osobom podającym się za pracowników banków.
- Stosuj zasadę ograniczonego zaufania w stosunku do potencjalnych kontrahentów.
- Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, np. przez WhatsApp czy Messenger.
- Nie klikaj w przesłane linki, przekierowujące na stronę banku.
- Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego, stronę firmy przewozowej czy banku, tak samo jak i każdą inną stronę. Dlatego zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce.
- Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.
CO ROBIĆ, GDY ZOSTANIESZ OSZUKANY?
- Koniecznie skontaktuj się ze swoim Bankiem przez infolinię.
- Możesz od ręki zastrzec swoją kartę w bankowości lub aplikacji swojego banku.
- Poinformuj Policję.
starszy sierżant Anna Chuszcza